



(Première 2022; choreografie Nanska van de Laar)
Een choreografie over het fundamentele mysterie van het leven.
(Première 2021; choreografie Nanska van de Laar)
In deze choreografie toont Nanska van de Laar de dunne scheidslijn tussen jeugd en veroudering, niet per se die van de mens maar die van de natuur. Waar nieuw leven begint, treedt vrijwel tegelijkertijd verval op. Het is een oneindig pad dat tegelijkertijd ook doodloopt. Je dwaalt van het spoor, maar wordt daar onontkoombaar weer naar teruggeleid.
(Première 2020; choreografie Nanska van de Laar)
De beperkingen tijdens de lockdown vormden de basis voor dit stuk. Hoe gaan we om met beperkingen en welke ruimte schept die beperkingen. Zijn wij als mensen fysiek in staat op onze eigen vierkante meter te leven, laten we ons begrenzen door ruimte en hoe verhoudt die ruimte zich tegenover onze innerlijke ruimte. Hum²an staat voor die ruimtelijke zoektocht.
(Première 2019; choreografie Nanska van de Laar)
In een dynamisch spel vraagt choreografe Nanska van de Laar het uiterste van het uithoudingsvermogen van de dansers.
(Première 2019; choreografie Henriëtte Pot )
In ‘Brainitch’ daagt de choreografe haar dansers uit een bijzondere kant van zichzelf te laten zien.
(Première 2019; choreografie Nanska van de Laar)
Na de succesvolle samenwerking tussen choreograaf Nanska van de Laar en de Hoornse ontwerper Sepehr Maghsoudi, die in 2018 leidde tot de dansproductie en collectie Urge, slaan beide kunstenaars de handen opnieuw ineen. Het resultaat is de spannende choreografie Rep(l)ete Atmosphere die wordt uitgevoerd in Maghsoudi’s fascinerende installatie Atmosphere.
(Première 2019; choreografie Nanska van de Laar)
In ‘Creatures’ stelt Nanska van de Laar de maakbare schoonheid ter discussie. Worden we niet alleen maar innerlijk lelijker door uiterlijk onszelf te verhullen achter maakbare schoonheid? En is er nog wel ruimte om jezelf te kunnen zijn?
(Première 2019; choreografie Nanska van de Laar)
Een muzikale, hedendaagse dansvertelling naar het beroemde verhaal van Jean de Brunhoff op muziek van Francis Poulenc.
(Première 2018; choreografie Henriëtte Pot)
Met de pas de deux ‘Spark’ debuteerde Henriëtte Pot als choreograaf bij De Dansonderneming
(Première 2018; choreografie Kris de Graaf)
Een ensemblestuk. Het eerste deel van een tweeluik? Wordt vervolgd!
(Première 2018; choreografie Nanska van de Laar en Alaaeddin Bakar)
Een duet in een kunstwerk van Helma van Kleinwee.
(Première 2018; choreografie Nanska van de Laar en Kris de Graaf)
In samenwerking met architect Jos Halfweeg creëerde De Dansonderneming een installatie in het Beemster landschap.
(Première 2018; choreografie Nanska van de Laar)
‘Urge’ is een samenwerking tussen designer Sepehr Maghsoudi en De Dansonderneming.
(Première 2018; choreografie Kris de Graaf)
Met ‘Project Paris’, een ensemblestuk, debuteerde Kris de Graaf als choreograaf bij De Dansonderneming.
(Première 2018; choreografie Nanska van de Laar)
‘Seul’ is een ode aan de in 2017 overleden balletdocente Marja Huitema.
(Première 2018; choreografie Nanska van de Laar)
‘Unleash’ is een solo voor een mannelijke danser over eigen identiteit en uitbreken.
(première 2017; choreografie Nanska van de Laar)
‘Hiding Place’ is een poëtische voorstelling rond en in kuubskisten. Het voert het publiek weg van het jachtige bestaan naar een wereld waarin licht, lucht en ruimte neerdalen. Een hiding place waar iedereen van droomt.
(première 2017; choreografie Nanska van de Laar)
‘Memento’ is geïnspireerd op een gedicht van de Russische dichters Marina Tsvetaeva.
(première 2017); choreografie Caroline Spaans
Ziel is een vervolg op de choreografie die Caroline Spaans in 2016 maakte voor drie dansers en bestaat uit een duet, solo en trio.
(première 2017; choreografie Nanska van de Laar)
Het leven is een ratrace, waaraan niemand lijkt te ontkomen. Een race die we zelf in stand lijken te houden.
(première 2017; regie Irma Sijs – choreografie Nanska van de Laar)
‘Paradise Beach Hotel’ is een all-inclusive hotel dat van alle gemakken is voorzien. Met een high quality entertainment- en animatieprogramma maakt het hotel zijn 4,5 ster meer dan waard. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel. De staff doet er alles aan om u helemaal thuis te laten voelen. Echt alles.
Co-productie met Siberische Bruiloft.
(première 2016; choreografie Nanska van de Laar)
‘Unanswered Question’ is geïnspireerd op de gelijknamige compositie van Charles Ives. De productie kwam tot stand in opdracht van Balletschool Attitude en werd tijdens de première live begeleid door regionaal jeugdorkest Artiance o.l.v. Otto de Jong.
(première 2016; choreografie Nanska van de Laar)
‘Bach Danst’ laat Bach swingen op de Toccata en Fuga in D. Bach Danst is de hernieuwde versie van het gelijknamige stuk uit 2006.
(première 2015; choreografie Nanska van de Laar)
‘Seasons’ is de abstracte verbeelding van de vier seizoen in een decor dat tot stand is gekomen i.s.m. bloemkunstenaar Pascal Stroet en lichtontwerper Joram Pinxteren.
(première 2015; choreografie Caroline Spaans)
Choreografie voor drie dansers.
(première 2015; choreografie Nanska van de Laar)
Dichtbij willen zijn, maar niet altijd kunnen. Dichtbij kunnen zijn, maar niet altijd willen.
(première 2015; choreografie Nanska van de Laar)
Solo voor Kris de Graaf.
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar i.s.m.Okke Braaksma)
Voor het Brugtheaterfestival in Alkmaar.
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar)
Stuk i.o.v. Siberische Bruiloft en Theater Het Pakhuis i.h.k.v. project Beeld/Licht/Dans. I.s.m. kunstenaar Helma van Kleinwee en lichtontwerper Tiedo Wildschut.
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar)
Het is alsof…..of niet….alsof
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar)
Tegenslag, teleurstelling, agressie en verdriet. Emoties die ons niet vreemd zijn.
(première 2014; Choreografie Peter Leung)
Een solo.
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar)
Solo, oorspronkelijk uit het avondvullend ballet ‘Antigone’ uit 2006, toont de kwetsbaarheid van een jonge vrouw in ontwikkeling.
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar)
Je bewust zijn van je droom, maar er geen controle over kunnen hebben.
(première 2014; choreografie Nanska van de Laar)
Een choreografie voor vier dansers i.s.m. vj The Real T. In ‘Bits’ worden minuscule bewegingen afgewisseld met grote, vloeiende lijnen.
(première 2013; choreografie Nanska van de Laar)
Ik wil je iets zeggen…het zit in m’n hoofd…ik weet niet hoe…wanneer…wil het uitschreeuwen…durf niet…dat te zeggen. I’d like……..
(première 2013; choreografie Nanska van de Laar)
Een onderzoek naar het bewegen met een beperking.
(première 2013; choreografie Nanska van de Laar)
Van de Laar zocht voor deze voorstelling samenwerking met architect Jos Halfweeg en fotograaf Katja Effting. Het resultaat is een bijzondere voorstelling waarbij de dans en architectuur samenkomen: de dans beweegt de installatie, de installatie beweegt de dans.
(première 2012; choreografie Nanska van de Laar)
Xhoreografie voor vier dansers op de opzwepende percussiemuziek van Gocoo waarin de kracht van de vrouw versus haar sensuele kant het uitgangspunt vormt.
(première 2012; choreografie Caroline Spaans)
(première 2012; choreografie Nanska van de Laar)
Deze productie kwam tot stand i.s.m. theater Het Pakhuis in Hoorn.
(première 2012; choreografie Nanska van de Laar)
Dans op locatie voor Reuring Purmerend 2012.
(première 2012; choreografie Nanska van de Laar)
Een creatie van choreograaf Nanska van de Laar die zich hiervoor liet inspireren door de muziek van de Hoornse componist/muzikant Edwin de Herder. ‘Solitude’ is een voorstelling over herinneringen, (voorbije) liefdes, eenzaamheid en alleen zijn.
(première 2011; choreografie Nanska van de Laar)
I.s.m. met Symphonie Orkest Purmerend en Omstreken.
(première 2011; choreografie Nanska van de Laar)
In opdracht voor Live on Steeg een choreografie op locatie in een leegstaande flat.
(première 2011; choreografie Nanska van de Laar)
Kindervoorstelling op muziek van Prokofiev.
(première 2010; Kunst in Zicht Marken, Festival Muziek aan de Middenweg, theater Het Pakhuis Hoorn; choreografie Nanska van de Laar)
I.s.m kunstenaar Ella Koopman
(première 2009; Festival Muziek aan de Middenweg, Festival Drijfveer; choreografie Nanska van de Laar)
(première 2009; theater de Purmaryn Purmerend; choreografie Nanska van de Laar
Choreografie voor acht dansers.
(première 2008; Festival Muziek aan de Middenweg; choreografie Nanska van de Laar)
Choreografie voor vijf dansers.
( première2008 Hooglandse kerk te Leiden, juni Int. Zomerfestival Reuring te Purmerend; choreografie Nanska van de Laar)
I.s.m. het Waterlands Kamerkoor, Utrechts Kamerkoor, Musica Lingua Leiden.
(première januari 2008; choreografie Nanska van de Laar)
Herziene versie voor 16 dansers en live pianobegeleiding.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar)
De voortdurende/gaande beweging is het uitgangspunt geweest voor deze choreografie op muziek van o.a. Arvo Pärt. ‘Continuum’ is gemaakt op locatie, een boerenschuur in Beemster, maar ging in 2008 het theater in met filmprojectie.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar)
Voor het Int. Zomerfestival Reuring in Purmerend maakte Nanska van de Laar een dansstuk op locatie, te weten een balkon van een voormalige schouwburg.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar)
‘Fuga voor Vier’ is een modern dansstuk voor vier dansers op de Toccata en Fuga in F van Buxtehude.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar)
Choreografie voor zes dansers gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar)
Cchoreografie op deze bekende muziek van Stravinsky in een hedendaagse choreografie.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar)
Gemaakt i.o. v. Primo Noord-Holland t.b.v. een conferentie met als thema ‘winkelen in de wijk’.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar)
Choreografie voor zes dansers op de Toccata en Fuga in D van Bach.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar)
Avondvullende moderne dansproductie naar de tragedie van Sophocles.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar)
Gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht. ‘Rico’s Road Show’ is een theater/dans/karaokeshow.
(première 2005; choreografie Nanska van de Laar)
Theater/dansproductie gebaseerd op de gelijknamige film die Nanska van de Laar eerder maakte. De theater/dansproductie werd gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht en is daarna in meerdere horecagelegenheden te zien geweest.
(première 2004; choreografie Nanska van de Laar)
Choreografie op locatie in grand café voor twee dansers, gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht.
(première 2003; choreografie Nanska van de Laar)
Avondvullende moderne dansproductie waarin vrijheid van de mens centraal staat.
(première 2003; choreografie Nanska van de Laar)
Moderne dansproductie gemaakt i.h.k.v. de tentoonstelling ‘Kunstgenen’ in Museum Waterland te Purmerend op het gelijknamige muziekstuk van componist G. Ligeti. ‘Musica Ricercata’ was oorspronkelijk gemaakt voor drie dansers, maar ging in 2008 opnieuw in première in een bezetting van 16 dansers.
(première 2001; choreografie Nanska van de Laar)
Avondvullende moderne dansproductie naar Shakespeares ‘Romeo & Juliet’. ‘Romeo en Julia’ is vele malen uitgevoerd, waaronder voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs.
Voorstellingen van De Dansonderneming kunnen plaatsvinden in theaters en op bijzondere locaties, binnen én buiten.
Neem voor meer informatie kcontact op met Nanska van de Laar, dansonderneming@gmail.com,
of tel. 06-15228044.