







(Première 2019); choreografie Nanska van de Laar
Een muzikale, hedendaagse dansvertelling naar het beroemde verhaal van Jean de Brunhoff op muziek van Francis Poulenc.
(Première 2018); choreografie Henriëtte Pot
Met de pas de deux Spark debuteert Henriëtte Pot als choreograaf bij De Dansonderneming
(Première 2018); choreografie Kris de Graaf
Een ensemblestuk. Het eerste deel van een tweeluik? Wordt vervolgd!
(Première 2018); choreografie Nanska van de Laar en Alaaeddin Bakar
Een duet in een kunstwerk van Helma van Kleinwee.
(Première 2018); choreografie Nanska van de Laar en Kris de Graaf
In samenwerking met architect Jos Halfweeg creëerde De Dansonderneming een installatie in het Beemster landschap.
(Première 2018); choreografie Nanska van de Laar
Urge is een samenwerking tussen designer Sepehr Maghsoudi en De Dansonderneming.
(Première 2018); choreografie Kris de Graaf
Met Project Paris, een ensemblestuk, debuteert Kris de Graaf als choreograaf bij De Dansonderneming.
(Première 2018); choreografie Nanska van de Laar
Seul is een ode aan de in 2017 overleden balletdocente Marja Huitema.
(Première 2018); choreografie Nanska van de Laar
Unleash is een solo voor een mannelijke danser over eigen identiteit en uitbreken.
(première 2017); choreografie Nanska van de Laar
Hiding Place is een poëtische voorstelling rond en in kuubskisten. Hiding Place voert het publiek weg van het jachtige bestaan naar een wereld waarin licht, lucht en ruimte neerdalen. Een hiding place waar iedereen van droomt.
(première 2017); choreografie Nanska van de Laar
Memento is geïnspireerd op een gedicht van de Russische dichters Marina Tsvetaeva.
(première 2017); choreografie Caroline Spaans
Ziel is een vervolg op de choreografie die Caroline Spaans in 2016 maakte voor drie dansers en bestaat uit een duet, solo en trio.
(première 2017); choreografie Nanska van de Laar
Het leven is een ratrace, waaraan niemand lijkt te ontkomen. Een race die we zelf in stand lijken te houden.
(première 2017); regie Irma Sijs – choreografie Nanska van de Laar
Paradise Beach Hotel is een all-inclusive hotel dat van alle gemakken is voorzien. Met een high quality entertainment- en animatieprogramma maakt het hotel zijn 4,5 ster meer dan waard. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel. De staff doet er alles aan om u helemaal thuis te laten voelen. Echt alles.
Co-productie met Siberische Bruiloft.
(première 2016); choreografie Nanska van de Laar
Unanswered Question is geïnspireerd op de gelijknamige compositie van Charles Ives. De productie kwam tot stand in opdracht van Balletschool Attitude en werd tijdens de première live begeleid door regionaal jeugdorkest Artiance o.l.v. Otto de Jong.
(première 2016); choreografie Nanska van de Laar <a
Bach Danst laat Bach swingen op de Toccata en Fuga in D. Bach Danst is de hernieuwde versie van Bach Danst uit 2006.
(première 2015); choreografie Nanska van de Laar
Seasons is de abstracte verbeelding van de vier seizoen in een decor dat tot stand is
gekomen ism bloemkunstenaar Pascal Stroet en lichtontwerper Joram Pinxteren.
(première 2015); choreografie Caroline Spaans
Choreografie voor drie dansers.
(première 2015); choreografie Nanska van de Laar
Dichtbij willen zijn, maar niet altijd kunnen. Dichtbij kunnen zijn, maar niet altijd willen.
(première 2015); Solo voor Kris de Graaf; choreografie Nanska van de Laar
(première 2014); Choreografie voor het Brugtheaterfestival in Alkmaar i.s.m.Okke Braaksma.
(première 2014); Choreografie iov Siberische Bruiloft en Theater Het Pakhuis ihkv project Beeld/Licht/Dans. Ism kunstenaar Helma van Kleinwee en lichtontwerper Tiedo Wildschut.
(première 2014); Het is alsof…..of niet….alsof
(première 2014); Tegenslag, teleurstelling, agressie en verdriet. Emoties die ons niet vreemd zijn.
(première 2014); Choreografie Peter Leung
Een solo.
(première 2014); Solo, oorspronkelijk uit het avondvullend ballet Antigone uit 2006, toont de kwetsbaarheid van een jonge vrouw in ontwikkeling.
(première 2014); Je bewust zijn van je droom, maar er geen controle over kunnen hebben.
(première 2014); is een choreografie voor vier dansers ism vj The Real T. In Bits worden minuscule bewegingen afgewisseld met grote, vloeiende
lijnen.
(première 2013); Ik wil je iets zeggen…het zit in m’n hoofd…ik weet niet hoe…wanneer…wil het uitschreeuwen…durf niet…dat te zeggen. I’d like……..
(première 2013); een onderzoek naar het bewegen met een beperking.
(première 2013); Choreograaf Nanska van de Laar zocht voor deze voorstellingsamenwerking met architect Jos Halfweeg en fotograaf Katja Effting. Het resultaat is een bijzondere voorstelling waarbij de dans en architectuursamenkomen: De dans beweegt de installatie, de installatie beweegt de dans.
(première 2012); choreografie voor vier dansers op de opzwepende percussiemuziek van Gocoo waarin de kracht van de vrouw versus haar sensuele kant het uitgangspunt vormt.
(première 2012); choreografie van Caroline spaans i.o.v. De Dansonderneming
(première 2012), choreografie Nanska van de Laar. Deze productie kwam tot stand i.s.m. theater Het Pakhuis in Hoorn.
Dans op locatie voor Reuring Purmerend 2012.
(première 2012); een creatie van choreograaf Nanska van de Laar die zich hiervoor liet inspireren door de muziek van de Hoornse componist/muzikant Edwin de Herder. Solitude is een voorstelling over herinneringen, (voorbije) liefdes, eenzaamheid en alleen zijn.
Ism met Symphonie Orkest Purmerend en Omstreken (2011); choreografie Nanska van de Laar
In opdracht voor Live on Steeg een choreografie op locatie in een leegstaande flat.Choreografie Nanska van de Laar
(première 2011, theater Het Pakhuis Hoorn, Festival Muziek aan de Middenweg); choreografie Nanska van de Laar
Ism kunstenaar Ella Koopman (première 2010, Kunst in Zicht Marken, Festival Muziek aan de Middenweg, theater Het Pakhuis Hoorn); choreografie Nanska van de Laar
(première 2009 Festival Muziek aan de Middenweg, Festival Drijfveer); choreografie Nanska van de Laar
Choreografie voor acht dansers (première 2009, theater de Purmaryn Purmerend); choreografie Nanska van de Laar
Choreografie voor vijf dansers (première 2008 Festival Muziek aan de Middenweg); choreografie Nanska van de Laar
I.s.m. het Waterlands Kamerkoor, Utrechts Kamerkoor, Musica Lingua Leiden. (2008 Hooglandse kerk te Leiden, juni Int. Zomerfestival Reuring te Purmerend); choreografie Nanska van de Laar
Herziene versie voor 16 dansers en live pianobegeleiding; (première januari 2008); choreografie Nanska van de Laar
Continuum (première 2007; choreografie Nanska van de Laar): de voortdurende/gaande beweging is het uitgangspunt geweest voor deze choreografie op muziek van o.a. Arvo Pärt. Continuum is gemaakt op locatie, een boerenschuur in Beemster, maar ging in 2008 het theater in met filmprojectie.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar): voor het Int. Zomerfestival Reuring in Purmerend maakte Nanska van de Laar een dansstuk op locatie, te weten een balkon van een voormalige schouwburg.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar); Fuga voor Vier is een modern dansstuk voor vier dansers op de Toccata en Fuga in F van Buxtehude.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar): choreografie voor zes dansers gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht.
(première 2007; choreografie Nanska van de Laar): choreografie op deze bekende muziek van Stravinsky in een hedendaagse choreografie.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar): Gemaakt i.o. v. Primo Noord-Holland t.b.v. een conferentie met als thema ‘winkelen in de wijk’.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar): choreografie voor zes dansers op de Toccata en Fuga in D van Bach.
(première 2006; choreografie Nanska van de Laar): avondvullende moderne dansproductie naar de tragedie van Sophocles.
(première 2006; idee en choreografie Nanska van de Laar): gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht. Rico’s Road Show is een theater/dans/karaokeshow.
(première 2005; choreografie Nanska van de Laar): theater/dansproductie gebaseerd op de gelijknamige film die Nanska van de Laar eerder maakte. De theater/dansproductie werd gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht en is daarna in meerdere horecagelegenheden te zien geweest.
(première 2004; choreografie Nanska van de Laar): choreografie op locatie in grand café voor twee dansers, gemaakt voor het Café Theater Festival in Utrecht.
(première 2003; choreografie Nanska van de Laar): avondvullende moderne dansproductie waarin vrijheid van de mens centraal staat.
(première 2003; choreografie Nanska van de Laar): moderne dansproductie gemaakt i.h.k.v. de tentoonstelling ‘Kunstgenen’ in Museum Waterland te Purmerend op het gelijknamige muziekstuk van componist G. Ligeti. Musica Ricercata was oorspronkelijk gemaakt voor drie dansers, maar gaat in 2008 opnieuw in première in een bezetting van 16 dansers.
(première 2001; choreografie Nanska van de Laar): avondvullende moderne dansproductie naar Shakespeare’s ‘Romeo & Juliet’. Romeo en Julia is vele malen uitgevoerd, zelfs onlangs nog voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs.
De voorstellingen van De Dansonderneming kunnen plaatsvinden in theaters en op bijzondere locaties, zowel binnen als buiten.
Voor meer informatie kunt u zich richten tot: Nanska van de Laar, dansonderneming@gmail.com of tel. 06-15228044.